Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Benjamin, Gay et Européen
18 décembre 2013

Christian-Sebastian Lauritsen - Mr Gay Danemark 2013 - Une personne normale comme moi peut offrir quelque chose d’unique

1236807_685954581433824_1184355377_n

Il s'appelle Christian Sebastian Lauritsen et il représentera le Danemark en 2014 aux concours Mr Gay Europe et Mr Gay Monde. Qui est-il ? Ci-dessous l'interview de Christian Sebastian Lauritsen, Mr Gay Danemark 2013.

France_Grunge_Flag_by_think0

Benjamin - Peux-tu te présenter en quelques mots ?

Christian-Sebastian Lauritsen - J’ai eu 23 ans deux jours avant le concours Mr Gay Danemark.

J’ai grandi dans une petite ville dans la campagne danoise. Je suis un garçon normal, je représente tous les garçons d’Europe qui ont grandi sans se sentir spectaculaire, en dehors de la norme, incompris et dont le plus grand rêve dans la vie est juste de rendre demain meilleur qu’aujourd’hui. Car c’est comme ça que je suis, normal, simple et un peu rêveur.

Je crois très fort en la foi, l’espoir et l’amour, ce sont les choses les plus importantes de la vie. Pour moi, peu importe en qui tu crois, que ce soit en Dieu ou une autre personne. Peu importe ce en quoi tu places tes espoirs, tant que tu as de l’espérance pour les bonnes raisons. Peu importe qui ou ce que tu aimes tant que tu as de l’amour dans ton cœur… Dans ma vie, j’ai trouvé que même si notre apparence est différente, nous partageons toujours ces trois choses : foi, espoir et amour à l’intérieur…

Benjamin - Comment as-tu fait ton coming-out ?

Christian-Sebastian Lauritsen - Ça s’est fait petit à petit. D’abord à un ami, puis à plusieurs amis, puis ma sœur, ensuite le reste de la famille. Ma famille m’a témoigné beaucoup d’amour et de soutien et dans ma jeunesse je n’ai jamais douté de l’amour de ma famille et je serai pour toujours reconnaissant et j’espère un jour pouvoir transmettre cet amour à mon enfant. La petite ville où j’ai grandi n’a pas été aussi accueillante que je l’aurais espéré. J’ai été victime de moqueries et j’avais l’impression d’être rejeté, incompris et parfois même l’impression d’être un fou. Je ne leur en veux pas, ils ne savaient pas faire mieux. J’étais le premier à m’affirmer dans cette petite société fermée et ils n’étaient pas préparés à ce changement. Bien sûr, c’était difficile quand j’étais jeune et je ne comprenais pas ce que j’avais fait pour être traité aussi mal. Avec ce challenge, j’ai été d’autant plus bénis d’avoir l’amour de ma famille et quelques amis incroyables qui m’ont soutenu quand j’avais envie de me cacher…

1150789_10151833397064776_1423493909_n

Benjamin - Quelles ont été tes motivations pour participer au concours Mr Gay Danemark ? Quels sont tes projets ?

Christian-Sebastian Lauritsen - Je voulais montrer aux jeunes qui ont grandi loin des grandes villes ou qui ont parfois le sentiment d’être incompris et sans repères qu’ils ont leur place ici. Et si ce n’est pas ici, alors ce sera dans mon petit club que j’appelle « Unique » - ensemble et différents. Je voulais montrer qu’une personne normale comme moi peut offrir quelque chose d’unique. La plupart des gays ne sont pas comme à la TV mais plutôt comme moi. Je me sentais différent mais j’ai toujours eu des gens autour de moi. Ce c’est que les Danois m’ont montré. Ils m’ont monté que j’étais tout à fait normal quand je pensais être fou.

Benjamin - Que faut-il améliorer au Danemark pour l’égalité des droits ?

Christian-Sebastian Lauritsen - De manière générale, ça va bien au Danemark. Le Danemark fut le premier pays du monde à légaliser le mariage pour tous sous la forme d’unions civiles et aujourd’hui il est même possible de se marier à l’église. Nous pouvons avoir des enfants et vivre une vie normale. Il reste néanmoins quelques points à améliorer. Ce fut plus facile pour nous d’avoir des enfants par le biais de la GPA, l’adoption et d’autres arrangements. Nous devons changer les certificats de naissance afin de ne plus avoir « mère » et « père » mais « parent 1 » et « parent 2 » à la place.

La situation est plus difficile pour les trans. Malheureusement ils ont encore beaucoup de chemin à faire. J’avais un très bon ami trans et ça m’a brisé le cœur d’apprendre toutes les épreuves qu’elle a dû affronter pour devenir la femme qu’elle est vraiment. C’est malheureusement la même histoire partout dans le monde. Il est temps que la communauté LGBT réalise que le « T » dans son nom y est pour une raison. Nous devons les soutenir pour qu’ils soient assez nombreux pour se faire entendre..

Benjamin - Que signifie l’Europe pour toi ?

Christian-Sebastian Lauritsen - Pour moi l’Europe est une communauté. Ceux qui vivent dans des pays comme le Danemark (et maintenant la France) où le mouvement LGBT est entendu ont une obligation d’aider ceux qui pleurent en silence et le meilleur endroit pour commencer est l’Europe. L’Union Européenne nous assure des droits de commercer ensemble, de nous défendre et de voyager d’un pays à l’autre, mais nous devons également nous battre pour les autres. Même dans des temps incertains comme aujourd’hui, tout ne tourne pas qu’autour de l’argent et des dettes. La foi, l’espoir et l’amour (et donc la vie) sont l’essentiel pour les gens, pas les banques.

Benjamin - Un dernier mot pour les lecteurs de mon blog ?

Christian-Sebastian Lauritsen - J’ai hâte de faire la connaissance de votre futur candidat. Faites en sorte qu’il soit sympa car je veux partager ma chambre avec lui.

Merci pour l’interview.

Vive la France :)

https://www.facebook.com/pages/Christian-Sebastian-Lauritsen-Mr-Gay-Denmark-2013/205380472919180


 

1174522_584408338267132_1134937739_n

His name is Christian Sebastian Lauritsen and he will be the 2014 Danish delegate for the Mr Gay Europe and Mr Gay World contests. Who is he? Here is an inteview of Christian Sebastian Lauritsen, Mr Gay Denmark 2013.

uk-flag-grunge-pays_19-134541

Benjamin - Could you present yourself in a few words?

Christian-Sebastian Lauritsen - I had just turned 23 two days before the Mr. Gay Denmark competition.
I grew up in a small town in the countryside of Denmark. I'm just an average boy. I represent all the boys in Europe, who grow up feeling unspectacular, outcasted by "the norm", misunderstood, and maybe even just the once who's biggest dream in life it is, just to make tomorrow better than today. Cuz that's who I am; normal, simple and very much a dreamer.

I am a firm believer in faith, hope and love, as the most important things in a person's life. To me, it doesn't matter what your faith is, or even if you believe in a god, or just in other people. It doesn't matter what you hope for, as long as you hope for something and you do it for the right reasons. It doesn't matter who or how you love, as long as you always have love in your heart.. In my life I have found, that even if we seem to have nothing in common on the outside, we always share these three things: Faith, hope and love on the inside..

Benjamin - How did you came out?

Christian-Sebastian Lauritsen - I came out little by little. First it was to a friend, then some more friends, then my sister, then the rest of my family. My family have shown me a lot of love and support, and in my childhood I never doubted my family's love for me, and for this I am forever grateful, and I hope to one day have a child of my own, to whom I can pass on this love. The small town I grew up in was not as welcoming to me as I would have hoped. I was always bullied/harassed and felt like a misfit, misunderstood and at times even as a freak. I don't blame them, cuz they just didn't know better. I was the first to stand out like this in our closed society, and they weren't prepared to deal with this change. Of course it was hard when I was young, and I didn't understand what I had done to deserve to be treated so horribly, and keeping this challenge in mind I was even more blessed to have my loving family and a few wonderful friends, who could keep me going when I just wanted to hide away..

1238911_584400678267898_1925281042_n

Benjamin - What were your motivations to take part to the Mr Gay Denmark competition? What are your projects with this title?

Christian-Sebastian Lauritsen - I wanted to show other young people, who grow up far away from big cities, or who just feel misunderstood, and who don't feel like they fit in, that they DO fit in; if nowhere else, then in my small club, that I call: "Unique" - Different together. I wanted to show, that a normal person like me, has something "unique" to offer. Most gays are not like the once we see on TV, they're like me. I felt different, but I was always different along with most other people. This is what the Danish people showed me. They showed me, how normal I was, when I was a freak.

Benjamin - What needs to be improved in Denmark for gay rights?

Christian-Sebastian Lauritsen - In Denmark we generally have it good. Denmark was the first country in the world to legalize gay marriage in the form of civil unions, and now we can also get married in a church. We can have children and we can live almost normal lives. There are still things that need to be fixed. It has to be easier for us to have children through surrogacy, adoption and other arrangements. We need to have the birth certificates changed, so they no longer read "mother" and "father" but "Parent 1" and "Parent 2" instead..

The LGBTQ who have it worst in Denmark are the transgender. Sadly they have a long way to go still. I had a very good friend who was transgender, and when I witnessed what she had to go through to become the woman she really is, it broke my heart. Sadly this is the story throughout the world. It is time we, in the LGBTQ-community realize that the "T" is in the name for a reason. They are not enough people to make themselves heard unless we join their fight..

Benjamin - What means Europe for you?

Christian-Sebastian Lauritsen - To me Europe is a community. Those of us who live in countries like Denmark (And now France), where the gay rights movement is being heard, have an obligation to help those who are crying to silent ears, and what better place to start, then right here in Europe.. The European Union secures us, that we can trade with each other, can defend each other and even travel from country to country to visit each other; we just mustn’t forget to FIGHT FOR each other.. Even in these uncertain times, it cannot all be about money and debt. Faith, hope and love (And therefore life) is about people, not banks.

Benjamin - One last word for the blog readers?

Christian-Sebastian Lauritsen - I am very much looking forward to seeing who you chose to be your candidate; just make sure he's a nice guy, cuz I may have to share a room with him.
- Thank you for your time.
Vive la France. :)

https://www.facebook.com/pages/Christian-Sebastian-Lauritsen-Mr-Gay-Denmark-2013/205380472919180


 

529429_10151786559527856_1227222498_n

Hans navn er Christian Sebastian Lauritsen, og han vil være i 2014 dansk delegeret til Mr. Gay Europe og Mr. Gay World konkurrencer. Hvem er han? Her er et inteview Christian Sebastian Lauritsen, Mr. Gay Danmark 2013.

10306113-grunge-textured-denmark-flag

Benjamin - Kan du præsentere dig selv med nogle få ord?

Christian-Sebastian Lauritsen - Jeg fyldte 23 år, 2 dage før Mr. Gay Danmark konkurrencen. Jeg er vokset op I en lille bitte by på landet i Danmark. Jeg er bare en ganske almindelige dreng. Jeg repræsenterer alle de drenge I Europa, der vokser op og føler sig uspektakulære, udstødte af ”normalen”, misforståede, og måske bare dem, hvis største drøm i livet det er, at gøre morgendagen en smule bedre end dagen i dag var. For det er sådan jeg er; normal, simple og i aller højeste grad en drømmer.

Jeg tror fuldt og fast på, at tro, håb og kærlighed er de vigtigste ting i et menneskes liv. For min skyld, gør det ingen forskel, hvilken gud du tror på, eller om du måske bare tror på andre mennesker. Det er ligegyldigt, hvad du håber på, så længe du aldrig mister håbet, og at det du håber på, er af de rigtige årsager. Det er lige meget, hvem eller hvordan du elsker, så længe du aldrig glemmer at have kærlighed med dig i livet.
Gennem mit liv, har jeg lært, at selvom vi måske ikke umildbart har noget som helst tilfælles på overfladen, så deler vi alle disse tre ting, når alt kommer til alt. 

Benjamin - Hvordan sprang du ud?

Christian-Sebastian Lauritsen - Jeg sprang ud lidt ad gangen. Først var det til en ven, så lidt flere venner, så min søster, og til sidst resten af familien. Min familie har vist mig en masse kærlighed og støtte, og op gennem min barndom har jeg aldrig tvivlet på min families kærlighed til mig, og det er jeg evigt taknemmelig over, og jeg håbe jeg en dag selv får et barn, som jeg kan give noget af den kærlighed videre til.
Den lille by jeg voksede op i, har aldrig taget så godt imod mig. Jeg er altid blevet mobbet og undertrygt rigtig meget, og har hele mit liv følt mig som en outsider, misforstået og tit endda som en vandskabning. Jeg bebrejder dem det ikke, de vidste bare ikke bedre. Jeg var den første til at skille mig radikalt ud fra mængden, og har gjort det hele livet, og de var ikke forberedte på, hvordan man skulle håndtere et menneske som mig. Selvfølgelig var det rigtig svært da jeg var yngre, og jeg forstod ikke, hvad jeg havde gjort, for at gøre mig fortjent til, at blive behandlet for forfærdeligt, og med det i mente, har jeg bare været endnu mere velsignet af, at have en så elskende familie og nogle få fantastisk venner, som kunne holde mig gående, selvom jeg havde mest lyst til, bare at gennem mig væk..

1173838_10151883040411155_754483413_n

Benjamin - Hvorfor valgte du, at deltage I Mr. Gay Danmark, og hvad er dit mål med titlen?

Christian-Sebastian Lauritsen - Jeg ville gerne vise andre unge mennesker, der vokser op udenfor store byer, eller som føler sig misforståede, eller som føler, de ikke passer ind noget sted, at de passer ind; hvis ikke andre steder, så I min lille klub, jeg kalder: “Unik” – Anderledes sammen. Jeg ville gerne vise, at en normal person som jeg, har noget “unikt” at tilbyde. De fleste bøsser er ikke, som dem man ser i TV; de er som jeg. Jeg følte mig anderledes, men jeg var altid anderledes sammen med de fleste andre mennesker. Det er det de danske homoer viste mig. De viste mig, at jeg var normal, når jeg var en vandskabning.

Benjamin - Hvor synes du, homorettigheder I Danmark skal forbedres?

Christian-Sebastian Lauritsen - I Danmark har vi det generelt ret godt. Danmark var det første land i verden, der lovliggjorde homoægteskaber i form af registreret partnerskab, og nu kan vi også blive gift i kirker. Vi kan have børn, og vi kan leve næsten helt normale liv. Der er selvfølgelig stadig ting der skal forbedres. Det skal være nemmere for os at få børn gennem kunstig befrugtning, adoption eller andre arrangementer. fødselsattesten skal ændres, så der i stedet for ”mor” og ”far” kommer til at stå ”forældre 1” og ”forældre 2”..

De LGBTQ der har det værst i Danmark er de transkønnede. Desværre har de stadig rigtig lang vej. Jeg havde en gang en rigtig god veninde der er transkønnet, og når jeg så, hvad hun skulle igennem for, at kunne blive den kvinde hun i virkeligheden er, knuste det mit hjerte. Desværre er dette tilfældet de fleste steder i verden. Det er på tide vi, i LGBTQ-miljøet indser, at T’et er der af en grund. De er ikke nok mennesker til, selv at kunne råbe politikerne op, hvis ikke vi deltager aktivt i deres kamp.

Benjamin - Hvad betyder Europa for dig?

Christian-Sebastian Lauritsen - For mig, er Europa et fællesskab. De af os, der bor i lande som Danmark (Og nu også Frankrig), hvor vores rettighedsbevægelse bliver hørt, har pligt til, at hjælpe de der græder for døve ører, og hvilket bedre sted at starte, end i Europa. EU sikrer os, at vi kan handle med hinanden, Vi kan forsvare hinanden, vi kan endda frit rejse rundt og besøge hinanden; vi må ikke glemme, at KÆMPE FOR hinanden. Selv i disse usikre tider, kan det ikke alsammen handle om penge og gæld. Tro håb og kærlighed (og derfor livet) handler om mennesker, ikke banker.

Benjamin - Har du et par afsluttende ord?

Christian-Sebastian Lauritsen - Jeg glæder mig meget til, at se, hvem I vælger som jeres kandidat; bare sikre jer, det er en sød fyr, for jeg skal måske dele værelse med ham.
- tak for jeres tid.
Vive la France :)

https://www.facebook.com/pages/Christian-Sebastian-Lauritsen-Mr-Gay-Denmark-2013/205380472919180

Publicité
Publicité
Commentaires
Publicité
Benjamin, Gay et Européen
Newsletter
Archives
Publicité